Friday 14 November 2014

Buat Rambut Lebih Tebal Dan Mudah Panjang Dengan Masker Kelapa





Beberapa wanita susah mendapatkan rambut yang cepat panjang, selain itu batang-batang rambut juga tipis dan rapuh. Menggunakan produk perawatan yang dijual di pasaran, belum tentu boleh memberi hasil yang signifikan. Namun Anda boleh mencuba kebaikan buah kelapa yang banyak digunakan secara turun temurun untuk menyehatkan rambut. Anda boleh menggunakan minyak kelapa atau Virgin Coconut Oil (VCO) dan santan. 
Kandungan santan boleh membuat batang rambut lebih tebal dan kuat. Protein dalam kelapa boleh membuat rambut Anda lebih berkilau dan lebih cepat panjang.Sesuai bagi Anda yang sukar memanjangkan rambut. Cara membuat masker kelapa antara lain dengan mencampurkan 1 sdm minyak VCO dengan satu cangkir santan kental. Bila Anda ingin hasil yang lebih lembut, tambahkan 1 sdm minyak zaitun. Agar aromanya tidak terlalu kelapa, bisa gunakan daun mint yang ditumbuk atau lemon untuk penetral. Pada rambut yang bersih, sedikit basahi dengan air. Aplikasikan masker kelapa pada rambut, tutup dengan shower cap atau tuala panas. Bila Anda punya steamer rambut, Anda boleh memanfaatkannya. Setelah 20 menit, buka tualak dan keramas seperti biasa. Bilas hingga bersih agar tidak terjadi gatal atau muncul kelemumur. Bila dilakukan secara rutin, rambut akan lebih tebal dan lebih panjang dalam beberapa minggu. 


Hindari penggunaan pegapit pelurus atau pengeriting rambut untuk sementara waktu, kerana hal ini boleh membuat rambut tipis dan mudah patah. Semoga bermanfaat, Ladies. 





-------------------------El Ayesha Salon-----------------------

No comments:

Post a Comment