Friday 22 February 2019

MAKANAN UNTUK RAMBUT SIHAT

Anda tidak suka syampu atau iklan kawalan rambut gugur? Tidak kira berapa banyak kali kita cuba , ia seakan mustahil untuk mendapatkan rambut lembut , licin dan menyelesaikan masalah rambut gugur.
VITAMIN memainkan peranan yang penting untuk kesejahteraan hidup kita. Dalam dunia serba pantas hari ini, ramai orang melangkau waktu makan, makan tergesa-gesa atau memilih makanan yang rendah kualitinya. Buah-buahan dan sayur-sayuran yang jarang ditambah kepada diet setiap hari, yang membawa kepada pelbagai penyakit yang berkaitan dengan kekurangan vitamin, termasuk memberi kesan kepada kulit dan rambut anda, menyebabkan kehilangan rambut atau botak dan tompok pada kuku anda.
Berikut adalah lima vitamin yang anda perlu ambil untuk pertumbuhan rambut yang lebih baik.
 1) BIOTIN
Jika anda mahu lebih panjang, rambut lebih sihat maka jangan lupa biotin. Ini dengan cepat menjadi salah satu makanan tambahan yang paling banyak digunakan untuk pertumbuhan rambut yang lebih cepat. Biotin adalah vitamin B, dan ia memainkan peranan penting dalam mengekalkan rambut yang sihat. Walaupun kebanyakan orang mendapatkan dos yang baik Biotin dari makanan yang mereka makan setiap hari, ia adalah vitamin larut air. Ini bermakna badan anda tidak boleh menyimpannya dan akan mengeluarkannya. Jadi, anda perlu untuk memastikan ia cukup untuk setiap hari. Banyak produk penjagaan rambut kini mengandungi biotin.
Sumber Makanan Biotin: cendawan, avokado, telur, salmon, mentega kacang

2)VITAMIN A 
Vitamin A adalah satu lagi vitamin yang penting untuk pertumbuhan sel yang betul. Ia membantu dalam menghasilkan sebum (minyak pada kulit kepala), yang menjaga rambut daripada menjadi kering dan pecah.
sumber makanan untuk vitamin-A: minyak ikan kod hati, pic, lobak merah, bayam.

3)VITAMIN E
Vitamin E adalah antioksidan yang kuat yang membantu pembaikan dan membina tisu, dan ia juga penting untuk pertumbuhan rambut yang sihat. Di samping makan makanan yang kaya dengan vitamin E, orang teruja tentang kelebihan vit E daripada penggunaan topikal itu.Apabila anda mengaplikasikan vitamin E kulit kepala , ia mengurangkan keradangan, meningkatkan peredaran darah, meningkatkan bekalan oksigen, dan membaiki kerosakan folikel rambut. Kerana sifat-sifat penipisan darah, anda perlu menghentikan penggunaan Vitamin E sebelum apa-apa jenis pembedahan.
sumber makanan untuk vitamin E: badam, biji, avokado, brokoli.

4)VITAMIN C
Sebahagian besar dari kita sedar bahawa vitamin C boleh membantu meningkatkan imuniti kita, melindungi kita terhadap selsema yang kerap dan jangkitan lain. Apa yang kebanyakan orang tidak menyedari adalah bahawa vitamin C boleh membantu menguatkan rambut. Itu sebahagian kerana vitamin C membantu tubuh membuat dan menghasilkan kolagen, protein yang penting untuk rambut yang sihat, kulit, dan kuku vitamin C dianggap sebagai antioksidan yang melawan radikal bebas yang merosakkan tisu badan.
sumber makanan untuk Vitamin C: limau, lada merah, tauge, brokoli, strawberi, limau gedang dan kiwi.

5)VITAMIN D
Salah satu pendekatan untuk meningkatkan tahap vitamin D anda adalah untuk menghabiskan masa di bawah matahari. Hanya lebih kurang 15-20 minit setiap hari sudah cukup untuk mendapatkan dos anda. Itulah di mana makanan tambahan dan sumber makanan mula berkait. Untuk meningkatkan tahap vitamin D anda , anda perlu makan makanan yang kaya dengan vitamin D.
sumber makanan untuk Vitamin D: ikan kembung, belut, ikan salmon, ikan putih, ikan todak, cendawan maitake dan cendawan Portabella.



No comments:

Post a Comment