Friday 15 August 2014

Pentingnya Vitamin A Untuk Rambut Sihat





Ladies, rambut merupakan salah satu bahagian penting yang perlu diperhatikan, kerana bukan hal baru jika kecantikan dan kesihatan rambut merupakan salah satu penunjang penampilan. Namun beberapa kondisi boleh menyebabkan Anda mengalami rambut gugur.


Beberapa penyebab rambut gugur seperti fikiran stress, konsumsi ubat dan kondisi medis, kekurangan gizi, masalah tiroid, menopause, melahirkan, infeksi kulit kepala karena kelemumur dan lain sebagainya. Untuk itu, sebaiknya Anda memenuhi salah satu vitamin yang boleh memberikan kekuatan dan kesihatan secara keseluruhan pada rambut, iaitu vitamin A.


Bukan hanya memberikan kesihatan pada mata, vitamin A memainkan peranan penting dalam pertumbuhan rambut yang sehat. Konsumsi cukup vitamin A membuat rambut Anda hitam sekaligus mengembalikan kilau alami rambutnya. 


Vitamin A merupakan salah satu vitamin yang berfungsi sebagai antioksidan yang dapat menjaga kelembaban kulit kepala, mencegah rambut menjadi kering dan merangsang pertumbuhan rambut sehat. Bukan hanya itu, vitamin A membantu dalam memperkuat dan penebalan rambut. 


Beberapa makanan kaya vitamin A adalah ubi Jalar, tomato, pepaya, hati ayam atau daging lembu, kuning telur, susu, bayam, aprikot kering, dan mangga. Sayur dan buah berwarna merah atau orange pekat biasanya memiliki banyak kandungan lycopene dan beta karotin atau vitamin A.


Cukup makan makanan kaya vitamin A setiap hari dan jaga rambut dari bahan kimia keras serta perlakuan yang keras seperti styling rambut untuk menghindari rambut gugur, Ladies.


                             -----------------Rambut Kita Aurat Kita---------------------                                 
             Sebarang pertanyaan atau nak buat appoinment boleh whatsapp 017-7579294 -Thank You-






No comments:

Post a Comment